Open avond HBO Drechtsteden 31-10-2018

'Nudging' Een terugblik

HBO Drechtsteden

Pelle Guldborg Hansen over Nudging

een HBO Drechtsteden inspiratieavond

 

NudgingDe Deense Dr. Pelle Guldborg Hansen is gedragswetenschapper aan de Universiteit van Roskilde en de Universiteit van Zuid Denemarken. Op 19 september in het Kunstmin nam hij ons mee in de wereld van Nudging; over hoe een klein duwtje in de rug menselijk gedrag beïnvloed.

 

Nudging is duidelijk een favoriet onderwerp van Gerben Baaij, directeur Dordrecht Marketing. Met veel enthousiasme opent hij de avond.  Over hoe je gedrag kunt beïnvloeden. En dat dit veel wordt toegepast in winkels, restaurants en zelfs bij stadsmarketing. Gerben: “Wij zijn geen rationele wezens, wij zijn schapen. En deze avond nemen we een kijkje in ons innerlijke schaap”.

 

Pelle Guldborg Hansen is gespecialiseerd in het onderzoeken van  normaal gedrag (Normal behaviour). Interessant wordt dit bij opvallende afwijkingen (Foolisch normal behaviour) of alledaagse problemen (Everyday behavioural problems)

Bijvoorbeeld het gebruik van de snoozer op je wekker. Je neemt je voor vroeg op te staan en slaapt daardoor goed. Pas ‘sochtends kom je hier op terug en gebruik je de snoozer.

 

Bij gedrag past de Interventionladder

  • Informatie werkt als eerste trede.
  • Overtuiging is stap 2
  • Positieve sancties stap 3
  • Negatieve sancties stap 4
  • Reguleren en dwang stap 5

In de moderne psychologie spreken we over duale processen in de cognitieve theorie.

Je hebt Intuïtief automatisch denken en het berekenende denken. Deze processen lopen door elkaar heen. Daniel Kahneman beschrijft dit in zijn boek Thinking fast and slow[1]. Zo kun je een gedragsschema maken van beslissingen van input tot output.

 

Citaat Albert Einstein: Het intuïtieve denken is een heilige geschenk  en het rationele denken is een dienaar. We hebben echter een samenleving gecreëerd waarin de dienaren worden geëerd en de geschenken vergeten…

 

Nog een genoemde boektitel: Nudge : naar betere beslissingen over gezondheid, geluk en welvaart / Richard Thaler & Cass Sunstein [2]

 

Hoe kom je van een  standaardsituatie door middel van nudging  naar gedragsverandering?

Voorbeeld: mannen bevuilen een wc ruimte  waar een urinair hangt. Met een sticker van een vlieg in de urinoirs op Schiphol wordt een beroep op het jachtinstinct  van de man en de wc-muur blijft schoon.

 

Drie zaken zijn relevant voor nudging: De timing, de locatie en de mate van bewustwording.

Hoe zorg je voor handhygiëne bijvoorbeeld bij een afdeling  cardiologie? De  plaats en de signing van de wasplaats is belangrijk.

 

Als laatst een voorbeeld over endoscopie. Uit proeven blijkt dat mensen een beter gevoel overhouden bij 20 minuten pijn die de laatste 10 minuten minder wordt, dan bij 10 minuten intensieve pijn. Het hoogtepunt en het laatste moment blijven je het beste bij.

 

Ikea past dit toe door na het grootste pijnmoment; betalen bij de kassa,  nog een paar goedkope snacks aan te bieden. Zo onthoud de klant het hoogtepunt (de Zweedse gehakballetjes in het restaurant) en het eind ( de goedkope hotdog) als prettige winkelervaring bij Ikea.

 

Tijdens de nagesprekken in Khotinsky  blijkt dat Pelle Gulbrand Hansen zo bij iedereen een goed gevoel heeft achtergelaten. Geslaagde missie in het Energiehuis Dordrecht zal hij denken!

 

Iris: “Het zet mij aan het denken hoe ik verder iets mee zou kunnen in mijn dagelijks leven”

 

Fieke: Mij is bijgebleven hoe lui wij zijn; hoe snel wij de makkelijke weg kiezen. En hoe simpel dit met bijna kinderlijke dingetjes kan worden beïnvloed.

 

 

 

 

 

 

Bart van Aanholt;  de Bibliotheek AanZet