Open avond HBO Drechtsteden 2019

HBO Drechtsteden

Terugblik 'Concentratie'

Hbo Drechtsteden inspiratieavond 17 april 2019.

Het blijft altijd apart, de opening van een inspiratieavond van HBO Drechtsteden. Altijd een uitverkochte zaal en een afwachtend publiek, inmiddels verwend door de voorgaande  lezingen. Maar eerst zijn er mededelingen. Deze keer Gerben Baaij, directeur van Dordrecht Marketing, die deze avond mede organiseert. Er zijn twee hoogtepunten te vermelden; The Passion wordt deze week uitgezonden vanuit Dordrecht en the Times heeft Dordrecht genoemd als een van de mooiste steden in Europa.

Dan komt Stefan van Stigchel. Hij is hoogleraar Cognitieve Psychologie aan de Universiteit van Utrecht. Onderwerp: "Concentratie: gefocust blijven in tijden van afleiding". Hier schreef hij ook een boek over met dezelfde titel [1]. En eerder schreef  hij  “Zo werkt aandacht: opvallen, kijken en zoeken in een wereld vol afleiding” [2]

Aandacht komt voor in veel huidige reclames. Bij goede concentratie kun je dingen beter vasthouden. Concentratie is het vasthouden van aandacht.

Iedereen kent de Pavlov reactie. Neem nu je mobiele telefoon. Tijdens deze lezing zit die in je zak. Maar als die trilt, voelt je druk om te kijken. Dit is als een verslaving. De hele dag door kan er nieuwe informatie komen.

Concentreren doe je met je het werkgeheugen in het brein. Dit kan maar een taak tegelijkertijd. Verliest ook makkelijk informatie. Je moet zorgen dat je het goede gereedschap klaar hebt liggen. In het werkgeheugen kun je niet onthouden.

Multitasken is een mythe. Als je meerdere taken gaat doen, ga je wisselen in je werkgeheugen. Een automatische vaardigheid hoeft niet via het werkgeheugen plaats te vinden. Bijvoorbeeld autorijden op de grote weg kun je automatisch doen en dan kun je een gesprek voeren. Maar autorijden in een onbekende drukke stad vraagt teveel aandacht om hier nog iets naast te doen (bellen, converseren.)

Multitasken kan ook handig zijn. Maar in de regel is dit niet slim. Kost energie en kan zelfs leiden tot stress. Kantoortuinen zijn een voorbeeld hoe moeilijk het is hier geconcentreerd te werken. Oplossingen zijn om de ultieme bereikbaarheid te beperken. Dus niet altijd direct reageren op mail (notifications) of altijd je mobiel bij de hand. Zoek een balans tussen concentratie en bereikbaarheid. Een koptelefoon met bekende muziek geeft minder externe en onverwachte prikkels

Concentratie kun je trainen. Net zoals je spieren moet je ontwikkelen en trainen. Van meditatie is wetenschappelijk bewezen dat het goed is voor concentratie. Want meditatie is concentratie. Dus een goede oefening. Geldt ook voor het lezen van een boek. Goede slaap is ook belangrijk.

Concentratie is op een gegeven moment gewoon op. Een goede break is een wandeling in de natuur. Weinig prikkels van je omgeving. Ook als je slaapt is je brein niet in rust. Verschil is weinig. Er is sprake van een default netwerk. Wat wel goed is, is mindwondering.; dagdromen in het Nederlands. Geeft ook creativiteit. Concentreren is tegenovergestelde.

We hebben een aandachtscurve. Als je zendt; wissel dan veel in de informatieoverdracht. Tempowisselingen, filmpje...  Ook spelletjes zorgen voor goed vasthouden van aandacht.

Vragen  na afloop roepen antwoorden op. Ook weer nieuwe onderwerpen. Zo valt het woord flow. Die is ook belangrijk voor aandacht.

Goede concentratie is nog steeds mogelijk. Dat blijkt na een uur. Stefan heeft ons geboeid en geconcentreerd laten luisteren naar zijn betoog. En zijn voordracht was het beste voorbeeld hoe je dat doet..

Verslag Bart van Aanholt, de Bibliotheek AanZet 

Om deze video te bekijken dien je de cookies te accepteren en de pagina te refreshen.