Post-bachelor Klantgerichtheid voor technici

Met de post-bachelor opleiding Klantgerichtheid voor technici investeert u in het realiseren van een optimale relatie met uw afnemers. Iedereen in een organisatie heeft in directe of indirecte zin contact met de klanten (externe en interne klanten). Juist de combinatie van technische expertise en inlevingsvermogen in wat uw klant beweegt zijn de fundamenten van een uitstekende en langdurige relatie met uw klant.

 

Duur en lestijden

Duur: De doorlooptijd is ca. 4 maanden. Er zijn vijf lesbijeenkomsten ingepland. De einddatum van de opleiding is 1 maart 2019.

Dagdeel: Aanvang einde middag tot in de avond.

Examen: U sluit het programma af met het schrijven een paper (adviesrapport).

Lestijden: 16:30 uur - 18:00 uur. 18:00 - 18:30 uur pauze (incl. warme maaltijd). En van 18:30 - 21:30 uur.

Aanmelden

Startdatum Locatie  
02 oktober 2018 Duurzaamheidsfabriek, Leerparkpromenade 50, 3312 KW Dordrecht Inschrijven

Iedereen in een organisatie heeft in directe of indirecte zin contact met de klanten. De goede relatie met klanten is een zeer belangrijke succesfactor. We gaan in de opleiding ook in op de belangrijke relatie met de interne klant. Technische medewerkers zijn bij uitstek in staat om advies te kunnen geven over nieuwe of betere technische toepassingen. De opleiding Klantgerichtheid voor technici is vooral bedoeld voor technici die zelf niet in de directe sales actief zijn, maar wel voor, tijdens of na het verkoopproces direct of indirect betrokken zijn bij het realiseren van de dienst of product die uw bedrijf levert. Juist bij een technisch georiënteerd bedrijf (Business to Business) is er veel inhoudelijk contact met klanten om tot het juiste product of de juiste dienstverlening te komen. Klantgerichtheid van de hele organisatie is belangrijk en het is mensenwerk. Deze opleiding is uniek omdat de praktijk in technisch georiënteerde ondernemingen het uitgangspunt is. Een goed uitgewerkte praktijkcase als eindopdracht  maakt helemaal concreet waarmee uw onderneming het verschil maakt in klantgerichtheid. U kunt het geleerde direct toepassen in uw eigen werkveld.

‘’Organisaties en bedrijven stellen steeds hogere eisen aan hun medewerkers en toekomstige medewerkers. Continu innoveren, verbeteren en slimmer werken zijn absolute voorwaarden om concurrerend te zijn en te blijven.  Hoger onderwijs is daarvoor enorm belangrijk. Ook voor de (maritieme) maakindustrie in de Drechtsteden. Beschikbaarheid van opleidingen die naadloos beantwoorden aan de vraag van bedrijven juichen wij als Werkgevers Drechtsteden toe.’’

 

Subsidiemogelijkheid van 50%!

Bedrijven in de regio Drechtsteden kunnen een beroep dan op NexTecH subsidie van 50% op de scholingskosten. Zie ook www.nextech-innovatie.nl.

Wilt u weten of u in aanmerking komt?
Mail Peter Baldé pbalde@hbodrechtsteden.nl of bel 06-83673457.

Voor wie

De opleiding is bedoeld voor technici met een hbo werk- en denkniveau of afgeronde hbo-opleiding. U bent direct of indirect betrokken bij het realiseren van producten of diensten voor uw afnemers of u geeft leiding aan een afdeling waar u klantgerichtheid verder wilt ontwikkelen. U werkt bij een organisatie die het belang klantgerichtheid onderschrijft. Medecursisten kunnen bijvoorbeeld projectleiders, werkvoorbereiders, engineers, auditors, inspecteurs, IT specialisten, leidinggevenden of staffunctionarissen zijn.

Programma

Centraal in de opleiding staat veranderen. Aan de hand van veel praktijkvoorbeelden diepen we klantgerichtheid uit en groeit het besef van het grote belang van authentieke klantgerichtheid en het enthousiasme ervoor.

  • Klantgerichtheid en bewustzijn
  • Een bedrijf dat niet verandert heeft geen toekomst
  • Wat willen we niet. En waar willen we wel naartoe?
  • Veranderen naar een klantgerichte organisatie
  • Onderscheidend vermogen en kritische succesfactoren
  • Uw eigen rol en invloed, intrinsieke motivatie
  • Werken aan het juiste klimaat

Toetsing

U sluit het programma af met het schrijven een paper (adviesrapport). U doet een onderzoek in uw eigen werkomgeving bijvoorbeeld in de vorm van interviews met uw klanten.

Studiebelasting

De totale studiebelasting bedraagt ca. 56 uur. (2 EC).

Intakegesprek

Heeft u zich ingeschreven of bent u belangstellende, dan nodigen we uit voor een persoonlijk intakegesprek waarin u kunt toelichten wat uw persoonlijke leerdoelen en ambitie zijn. We gaan dan tevens in op aanpak en inhoud van de opleiding. Met dit gesprek kunt u nog beter bepalen of deze opleiding past bij uw wensen en mogelijkheden. U kunt zich aanmelden voor een intakegesprek via Peter Baldé, pbalde@hbodrechtsteden.nl, telefoon 06-83673457.

Investering

€ 1680,- exclusief boekengeld circa € 200,- .
Scholingskosten voor een (toekomstig) beroep zijn fiscaal aftrekbaar.

Resultaat

Door uw kennis van de klant en zijn problematiek, bent u beter in staat tot een oplossing te komen die tot grotere klanttevredenheid leidt. U werkt bewust aan betere dienstverlening en een vertrouwensrelatie die leidt tot herhalingsaankopen.

U bent na afloop van de cursus in staat om:

  • Te achterhalen welke producten of dienstverlening de klant  nodig heeft om zijn of haar probleem op te lossen;
  • De vraag achter de vraag te herkennen;
  • Te zien wat de klant echt belangrijk vindt;
  • Het vertrouwen van de klant  te laten toenemen;
  • De klant te bevestigen in de goede keuze  van zakendoen met onze organisatie;
  • Mee te denken in vragen van de klant;
  • Nieuwe vraag van de klant te signaleren.

Daarnaast verwerft u een goed beeld over uw eigen professioneel gedrag en kunt u vaardigheden overdragen aan anderen vanuit een leidinggevende of coachende rol.

Certificering

Na succesvolle afronding van het programma ontvangt u het diploma Post-bachelor opleiding Klantgerichtheid voor technici. De opleiding staat voor 2 ec. (European Credits).

Praktische zaken

Als u een post-bachelor opleiding doet bij HBO Drechtsteden is het prettig te weten wat we van elkaar mogen verwachten. Onder meer kwaliteit en klanttevredenheid, toetsing en herkansingsmogelijkheden. Op deze pagina vindt u enkele documenten die u daarover toelichting geven.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Peter Baldé 06-83673457 of mailen naar pbalde@hbodrechtsteden.nl.

Aanmelden

Startdatum Locatie  
02 oktober 2018 Duurzaamheidsfabriek, Leerparkpromenade 50, 3312 KW Dordrecht Inschrijven