Deeltijd
Post-hbo
< 1 jaar
September
Over de opleiding
Als onafhankelijk clientondersteuner helpt u mensen aan benodigde informatie op een breed vlak en biedt u kortdurende ondersteuning. Het gaan om dienstverlening op het gebied van zorg, jeugdhulp, wonen, werk, inkomen en onderwijs.
Een clientondersteuner werkt zowel preventief als op het moment dat zorg en/of ondersteuning nodig is of als mensen al zorg krijgen. In de post-hbo opleiding Clientondersteuner borgen we dat het brede kennisgebied naast alle andere benodigde competenties grondig aan bod komt.
De doorlooptijd van de gehele opleiding inclusief de stage is circa 8 maanden.De vorm van de opleiding is blended learning. U neemt deel aan fysieke lesdagen en door middel van e-learnings gaat u aan de slag met theorie en casuïstiek op het gebied van onder andere zorgwetgeving, vormen van zorg, financiering, kennis van doelgroepen, ziektebeelden en communicatie. U neemt deel aan intervisie en maakt toetsen en verwerkingsopdrachten.
De oplelding sluit aan bij de visie van de Beroepsverening van Clientondersteuners (BCMB). Het is noodzakelijk dat clientondersteuners onafhankelijk hun werk kunnen doen. Clientondersteuners hoeven geen indicatie af te geven, of hierover te adviseren aan instanties. Als clientondersteuner biedt u zelf geen zorg. De clientondersteuner is wél de bevoegde persoon om bezwaar en beroep aan te tekenen tegen gemeenten of andere instanties. Als clientondersteuner verheldert u de vraag. Dat doet u levensbreed. Daaronder wordt verstaan: alle levensgebieden waarop een ondersteuningsbehoefte kan ontstaan.
Kenmerken van de opleiding
De opleiding kent een uitgebreid theoretisch kader. U gaat met opdrachten (casuïstiek) aan de slag om de transfer van theorie naar praktijk te maken. Communicatie en communicatietechnieken vormen een wezenlijk onderdeel van het programma. Dat geldt eveneens voor intervisie. Een belangrijke component vormt de stage. Juist is een situatie waarin u theoretische kennis en modellen toepast in de werkelijkheid ontstaat een krachtig leerproces.
De opleiding is afwisselend vormgegeven door de combinatie van lesdagen, e-learnings, training en stage.
Een Clientondersteuner is er voor iedereen met een zorgvraag. Een waardevol beroep waarin de clientondersteuner de zorgvrager en zijn of haar netwerk helpt met het vinden van passende oplossingen. HBO Drechtsteden heeft samen met een organisatie voor clientondersteuning het initiatief genomen voor de ontwikkeling van deze opleiding.
De combinatie van leren en werken staat centraal in de post-hbo opleiding Clientondersteuner.
Voor wie bedoeld
De opleiding is bedoeld voor mensen die als clientondersteuner (willen) werken. Met deze opleiding voldoet u aan de eisen tot registratie van de beroepsvereniging BCMB. U hebt affiniteit met zorg en een afgeronde hbo opleiding, of aantoonbaar hbo werk- en denkniveau.
Stage
Na een intensieve theoretische fase vangt de stagefase aan. U gaat tenminste 3 dagen per week aan de slag gedurende een periode van 3 maanden. Tijdens de stage volgt u ook lessen en maakt u opdrachten. Tijdens de opleiding vult u uw portfolio; dat is een overzicht van opdrachten en toetsen. Ter afsluiting van de opleiding vindt een integrale toetsing plaats.
Wat anderen zeggen
Een jaar geleden nam ik de beslissing om mijn loopbaan een compleet andere richting te geven. Wat ga je doen? Hoe heet het ook alweer? En wat houdt dat eigenlijk in? Deze vragen heb ik de afgelopen maanden heel vaak moeten beantwoorden. Slechts een handjevol mensen die ik spreek kent het beroep. Anderen snappen het als ik uitleg geef. Maar de meesten kijken me niet begrijpend aan. Met een blik die zegt: geef je daarom een mooie functie in de communicatie op? Ja, dat doe ik inderdaad. Met hart en ziel en met de volle overtuiging dat dit beroep mij past als een warme jas. Ik zal uitleggen waarom". Lees verder >>
Akke Zwart, Cliëntondersteuner
Studieprogramma
Verdeeld over fysieke bijeenkomsten en e-elearningsmodules en de stage komt een groot aantal zaken aan bod. Door te variëren in werkvormen bent u op verschillende manieren bezig met het ontwikkelen van kennis, inzicht en vaardigheden.
De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod:
• Het zorglandschap in Nederland
• Visie op onafhankelijke clientondersteuning en praktijk van het beroep
• Wetgeving Wmo, Wlz, Jeugdwet
• Zvw (Zorgverzekeringswet)
• PGB (Persoonsgebonden Budget)
• Participatiewet
• Zorg en recht (wet- en regelgeving)
• Ouderenzorg
• Ziektebeelden, zelfredzaamheid en balans
• Kennismaken diverse doelgroepen
• Beschermd wonen
• Hulpmiddelen
• Financiering zorgwetten
• Sociale, verstandelijke, lichamelijke, psychologische beperkingen
• Sociale netwerkversterking
• Sociale rolversterking
• Intervisie
• Communicatieleer
• Motiverende gespreksvoering en vraagverheldering
• Oplossingsgericht werken
Als student aan de opleiding ontvangt u zowel de studiegids als stagegids met alle benodigde informatie.
Studiebelasting
De totale studiebelasting bedraagt 740 uur. Dit is inclusief de stage.
Toetsing
De opleiding kent verschillende toetsmomenten in de vorm van kennistoetsen en opdrachten. Deze toetsen vinden plaats gedurende de opleiding. De toetsen zijn bedoeld om uw kennis, inzicht en toepassingsbekwaamheid te beoordelen. U sluit de opleiding af ment het maken van een eindopdracht en presentatie ervan. Met deze opdrachten en toetsen vult u een persoonlijk portfolio. Door het realiseren van een kwalitatief voldoende beoordeeld portfolio voldoet u aan de gestelde eisen.
Startdatum, lesdag en tijden
De opleiding start disdag 26 september 2023 van 10.00 tot 16.00 uur. De lesdag is doorgaans op de dinsdag. De lesbijeenkomsten combineren we met een aantal elearnings en een stage van circa 3 maanden. De doorlooptijd van de opleiding is circa 8 maanden.
Prijzen
De prijs voor de opleiding bedraagt € 5.850. Dit bedrag is inclusief toegang e-learning platform en toetsing. Houd rekening met circa € 50 voor aanschaf literatuu
Betaling in termijnen
Betaling in termijnen is mogelijk. We hanteren maximaal 4 termijnen per collegejaar. De factuur wordt doorgaans voor de start van de opleiding verstuurd. Wilt u eventueel gebruik maken van betalen in termijnen? Op de factuur kunt u de knop 'inlezen factuurdossier' aanklikken en via de geboden mailfunctie een betalingsregeling aanvragen.
Er kan in maximaal 4 termijnen betaald worden waarvan de 1e termijn (of de gehele factuur) bij aanvang van de opleiding voldaan dient te zijn.
HBO Drechtsteden verzorgt onbekostigde opleidingen. Jaarlijks passen we de tarieven aan op basis van prijsindexatie en kostenontwikkeling. In oktober communiceren we naar onze huidige studenten de nieuwe prijzen voor de opleiding voor volgend studiejaar.
Subsidies
Per 1 maart 2022 is de STAP regeling van kracht geworden. Werkenden en werkzoekenden kunnen een subsidie van € 1.000 per jaar aanvragen voor opleiding en ontwikkeling. Klik hier voor meer informatie.
Kwaliteit
Als u een post-hbo opleiding doet bij HBO Drechtsteden is het prettig te weten wat we van elkaar mogen verwachten. Onder meer over kwaliteit en klanttevredenheid, toetsing en herkansingsmogelijkheden. Op deze pagina leest u enkele documenten die u daarover toelichting geven.
Resultaat
In de post-hbo opleiding Clientondersteuner werken we aan vier beroepscompetenties: methodisch en resultaatgericht handelen; versterken eigen regie en netwerken; verbinden en samenwerken; professioneel werken. Deze vier beroepscompetenties voor de opleiding zijn gebaseerd op het beroepsprofiel van de functie van onafhankelijk clientondersteuner.
Met het positief afgronden van de opleiding voldoet u aan de eisen die de beroepsvereniging BCMB stelt aan de geregistreerde clientondersteuner. U heeft een intensief programma doorlopen waarbij u telkens theorie toepast in praktijksituaties.
Diploma / certificering
Na succesvolle afronding van de post-hbo opleiding Clientondersteuner ontvangt u het post-hbo instellingsdiploma ‘’Clientondersteuner’. Met dit diploma heeft u toegang tot het register Clientondersteuner in Registerplein.
Aanvraag oriënterend of intakegesprek
Heeft u belangstelling in de opleiding? Dan nodigen we u graag uit voor een gesprek.
Dit gesprek duurt circa 30 tot 45 minuten. We bespreken wederzijds de verwachtingen binnen de opleiding en de aansluiting tot uw huidig of toekomstig werkveld. Als u specifieke leervragen heeft bespreken we die ook. Met dit gesprek kunt u nog beter beeld krijgen van hetgeen de opleiding vraagt en biedt. Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op. Uiteraard bent u ook welkom op een van onze open dagen.
Rechtstreeks bellen of mailen kan ook!
Het is natuurlijk ook mogelijk om telefonisch of per mail contact te leggen en uw vragen direct te stellen aan opleidingsmanager Peter Baldé, Telefoonnummer: 06 83 67 34 57
Mailadres: pbalde@hbodrechtsteden.nl