voorheen HBO Drechtsteden
Persbericht - Opleiding Culinary Professional is nu officieel een erkende Associate degree
29-06-2022

29-06-2022

De pilotgroep studenten die in september 2021 begonnen aan de - toen nog - nieuwe opleiding Culinary Professional kunnen na twee jaar bijna hun diploma in ontvangst nemen. Twee weken geleden toonden de studenten tijdens een eindpresentatie hun vakmanschap en na een positieve beoordeling volgt als kers op de taart een erkende titel. De opleiding is namelijk officieel geaccrediteerd.

Tijdens de opleiding, die gerealiseerd is door HBO Drechtsteden en MBO College Centrum (ROC van Amsterdam), verdiept de student zijn of haar kennis op het gebied van koken en verbreedt de kennis als het gaat om het ontwikkelen van culinaire concepten.

“De opleiding geeft veel nieuwe inzichten waar je in de praktijk direct mee aan de slag kan. Je wordt daarnaast een stuk bewuster van jouw werkzaamheden. Je gaat zelf nadenken in plaats van alleen uitvoeren. Studenten dienen wel rekening te houden met een sterke discipline. Werken in de horeca en daarnaast een studie volgen, vraagt veel doorzettingsvermogen.” Koen van Keulen, student Culinary Professional.

Culinary Professional, een erkende Associate degree opleiding
Naast dat er door de studenten ontzettend hard is gewerkt is door de twee onderwijsinstellingen ingezet op het erkenningsproces (accreditatie) van de opleiding. Dit met als doel dat Culinary Professional zich officieel een Associate degree (AD) opleiding mag noemen. En met succes! Een accreditatie is hét keurmerk voor hoger onderwijs en de kwaliteit wordt geborgd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).

“Dat ik straks een erkend diploma in handen heb is fantastisch en een mooie erkenning. Ik kijk dan ook met veel plezier terug op de opleiding. Ik heb vooral geleerd welke aspecten nodig zijn om een bedrijf te runnen en welke middelen je daarvoor in kunt zetten. Ook vond ik het erg leuk om na een bepaalde periode ook daadwerkelijk resultaten te zien bij de verschillende concepten of experimenten. Het blijft dus niet alleen bij theorieën.” Philippe Meesters, student Culinary Professional.

Unieke opleiding
Vanuit MBO College Centrum van het ROC van Amsterdam spreekt directievoorzitter Elvire Biegel over een doorbraak: “Deze AD gaat over gelijke kansen en over de behoefte en erkenning van verdiepend vakmanschap in onze maatschappij. Echt een doorbraak!”. Directeur HBO Drechtsteden Jessica van den Bosch vult aan: “Deze opleiding dicht het gat tussen mbo en hbo. Mbo-studenten, maar zeker ook werkenden, die nu al bezig zijn met het koksvak kunnen tijdens deze opleiding hun talenten inzetten en zichzelf naar een hoger niveau tillen”.