voorheen HBO Drechtsteden
Persbericht - Nu live: de eerste aflevering van de 8-delige podcast 'Hoogbegaafd door het leven'
30-05-2022

30-05-2022

Hanneke Berens en Lijnie Reijers, docenten van HBO Drechtsteden en bestuurders van het expertisecentrum hoogbegaafdheid Hart voor IQ (HAVIQ), lanceren een podcast over het thema 'Hoogbegaafd door het leven'.

Nu live: de eerste aflevering van de 8-delige podcast ‘Hoogbegaafd door het leven’

Hanneke Berens en Lijnie Reijers, docenten van  HBO Drechtsteden én bestuurders van het expertisecentrum hoogbegaafdheid Hart voor IQ (HAVIQ), lanceren een podcast over het thema 'Hoogbegaafd door het leven'.

Vanaf woensdag 1 juni wordt wekelijks een nieuwe podcastaflevering geplaatst. In 8 afleveringen voeren Hanneke en Lijnie gesprekken met uiteenlopende gasten om zo de dialoog over hoogbegaafdheid te verbreden. De gesprekken gaan over talent en de ontwikkeling daarvan, over kansen zien en uitdagingen aangaan, maar ook over de belemmeringen van hoogbegaafdheid. De afleveringen kenmerken zich door lichtheid en nieuwsgierigheid.

In de eerste aflevering gaan Hanneke en Lijnie het gesprek aan met Dorieke Oskam, mede bestuurder van HAVIQ en mede auteur van hun gezamenlijke boek “Basisboek Hoogbegaafde adolescent, de theorie in de praktijk”. Dit boek is ook de basis van de podcast en Dorien trapt daarom terecht af als gast in de eerste aflevering.

Lectoraat Hoogbegaafd door het leven
Tijdens de eerste aflevering komt ook het toekomstige lectoraat van HBO Drechtsteden ‘Hoogbegaafd door het leven’ aan bod. In het kader van het lectoraat is Lijnie als promovendus gestart aan de Universiteit van Amsterdam. Onderwerp van haar onderzoek is de relatie tussen hoogbegaafdheid en trauma.

Binnen het lectoraat wordt kennis vergaard over de impact van hoogbegaafdheid op het leven en welzijn van een persoon, onder meer door het opzetten van praktijkonderzoek. Daarnaast wordt deze kennis gedeeld door middel van het bieden van modules en een minor waarin hoogbegaafdheid in het leven en binnen de hulpverleningssetting een belangrijke rol speelt.

De komende 8 weken wordt wekelijks een aflevering van de podcast ‘Hoogbegaafd door het leven’ gepubliceerd. De afleveringen zijn tot stand gekomen in samenwerking met tweede- en derdejaars Design & Media studenten van het Da Vinci College.

Luister hier de eerste aflevering via Apple Podcasts

Luister hier de eerste aflevering via Spotify